Belangrijk in een parkontwerp of de inrichting van de openbare ruimte is de uitstraling en de kwaliteit van de plek en de relatie die de ruimte heeft met zijn omgeving.
Wij ontwerpen plekgericht, waarbij we onder andere kijken naar de ecologie, bodemgesteldheid, geomorfologie, archeologie en cultuurhistorie. De vormgeving van randen en de overgangen tussen private terreinen en (semi-)openbare ruimtes bepalen de ervaring en beleving van het park of de openbare ruimte daarbinnen. Binnen onze ontwerpen speelt de identiteit van de plek een belangrijke rol. Wij proberen deze altijd te vangen in en te vertalen naar het materiaalgebruik, de vormgeving van het programma of de detaillering van het straatmeubilair.
Onze ruimtelijke ontwerpers en adviseurs hebben allen een achtergrond in de landschapsarchitectuur, stedenbouw, planologie of ecologie. Ons interdisciplinair ontwerpteam heeft ruime ervaring met inrichtingsplannen op het gebied van parken, parkvijvers, beekconstructies en binnenstedelijke openbare ruimtes zoals pleinen en centrumgebieden. Hierbij kunnen wij ook de omgevingscommunicatie verzorgen in het kader van burgerparticipatie.
Duurzame ontwikkeling
Wij vinden een duurzame ontwikkeling belangrijk. Daarom ontwerpen wij klimaatbestendig en waterrobuust door rekening te houden met kwetsbaarheden van klimaatadaptatie als waterveiligheid, wateroverlast, droogte en hittestress. Zo kunnen we door hemelwater bovenstrooms op te vangen en zichtbaar te laten infiltreren, de belasting op het benedenstroomse water of rioolsysteem opvangen. Of door het realiseren van poreuze groenvoorzieningen kunnen we luchtverontreiniging vastleggen.
Ons doel hierbij is het vergroten van de biodiversiteit en de ruimtelijke kwaliteit en het verbeteren van het leefklimaat van de directe leefomgeving. Wij streven altijd naar duurzame oplossingen op ieder schaalniveau. Of het nu gaat om het selecteren van een bijenvriendelijk zaadmengsel in een binnenstedelijk bouwplan of het creëren van een biotoop voor insecten, varens en rotstuinvegetatie onder een autosnelweg door het vullen van schanskorven met lokaal verkregen en hergebruikte bakstenen en dakpannen.
Gerelateerde projecten