Bij de infrastructurele ontwikkelingen is gekeken naar een herverdeling van het verkeer over het onderliggende wegennet; welke wegen zijn geschikt of geschikt te maken, de aanleg van nieuwe parallelwegen langs de A59, het opheffen van gevaarlijke en incomplete aansluitingen en het realiseren van twee nieuwe, volledige aansluitingen op de snelweg. Ook komt er een snelfietsroute tussen ’s-Hertogenbosch en Waalwijk die aansluit op de snelfietsroute naar Tilburg. Deze snelfietsroute en de A59 vormen samen de rode draad van Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL).
Routeringsplan
In oktober 2018 is begonnen met het routeringsplan. Hierbij zijn alle bestaande plaatsen en objecten die nu op de bewegwijzering rondom het projectgebied staan in kaart gebracht. Het nieuwe wegontwerp is vervolgens over de bestaande situatie heen gelegd. GOL (en de verkeerskundige argumenten) zorgt ervoor dat bestaande routeringen moeten worden gewijzigd.
Ook met de wegbeheerders is kritisch gekeken naar het routeringsplan: welke doelen hoeven niet terug op de bewegwijzering en welke moeten er juist worden toegevoegd? Dit heeft geleid tot tientallen kaarten met nieuwe routeringen over de toekomstige infrastructuur.
Doelenplan
In het doelenplan worden alle toekomstige routeringen over elkaar heen gelegd zodat per kruispunt een beeld ontstaat van welke doelen welke kant op moeten verwijzen. Dit leidt tot een kaart met per kruispunt een aantal schetsmatige stapelborden waarop in elke richting staat aangegeven welke doelen verdwijnen, gehandhaafd blijven en moeten worden toegevoegd.
Bewegwijzeringsplan
Het doelenplan is de basis voor het uiteindelijke bewegwijzeringsplan. Eerst wordt vanuit de database van de Nationale Bewegwijzeringsdienst de bestaande situatie aan borden in beeld gebracht. Op basis hiervan kan, met het doelenplan ernaast, worden bepaald of er wegwijzers bij of juist weg moeten en of het volstaat om bestaande wegwijzers aan te passen of deze te vervangen.
Voor de nieuw te bewegwijzeren kruispunten is het plan eenvoudiger uit te werken, hier staan immers nog geen wegwijzers. Op basis van de Richtlijn Bewegwijzering wordt hiermee ieder kruispunt voorzien van de juiste type borden op de juiste locaties.
's Hertogenbosch, Noord-Brabant
Bewegwijzeringsplan Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat
Om de kwaliteit van de omgeving rond de A59, tussen de westkant van ’s-Hertogenbosch en Waalwijk, te verbeteren, is een programma ontwikkeld; Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat. Dit programma verbetert niet alleen de veiligheid rondom gevaarlijke op- en afritten en meer doorstroming van het verkeer, maar het zorgt ook voor behoud van natuur, meer mogelijkheden voor recreatie en economische activiteiten en een betere leefbaarheid in de kernen. In samenwerking met de Nationale Bewegwijzeringsdienst maakt Geonius Infra het gehele bewegwijzeringsplan inclusief routeringsplan en doelenplan.
Project in het kort
Werkzaamheden:
Opstellen bewegwijzeringsplan
Opdrachtgever:
Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd)
Doorlooptijd:
Oktober 2108 - Oktober 2019
Betrokken werkvelden:
Infra