Uit berekeningen van Rijkswaterstaat blijkt dat het verkeersgeluid bij veel woningen boven de saneringsdrempel ligt. Om het geluid te verminderen kunnen verschillende maatregelen getroffen worden, waaronder de aanleg van stiller asfalt, geluidsschermen en/of geluidsisolatie voor woningen.
Voor de aanleg van circa 160 geluidschermen voert Geonius verschillende onderzoeken uit. De locaties van de 160 geluidsschermen zijn verspreid door heel het land. De werkzaamheden zijn eind 2020 begonnen waarbij overdag is gewerkt. In 2021 zijn de werkzaamheden vooral ’s nachts gepland, waarbij gewerkt wordt met twee ploegen.
De rol van Geonius
Het project kent veel verschillende facetten: van het voorbereiden, uitvoeren en coördineren van veldwerkzaamheden (zowel overdag als ’s nachts) tot het informeren van en afstemmen met de onderaannemers en de opdrachtgever. Bij dit project wordt ook veel nadruk gelegd op het tijdig en juist informeren van direct betrokkenen zoals omwonenden.
Geonius heeft in dit project zowel een leidende als coördinerende rol. Daarnaast is Geonius zelf ook uitvoerend betrokken met verschillende werkvelden. Zo voeren onze sondeermeesters het geotechnisch onderzoek uit en zijn onze boormeesters van Milieu verantwoordelijk voor het milieuhygiënisch bodemonderzoek door middel van handboringen.
Archeologie voert bureauonderzoek en inventariserend veldonderzoek uit. Onze ecologen doen flora en fauna onderzoek (Quickscan en soortonderzoek) en maken stikstofberekeningen.
Veiligheid
Veiligheid is natuurlijk heel belangrijk binnen een dergelijk groot, complex project als MJPG. Er is veel aandacht besteed aan het opstellen van een Veiligheids- & Gezondheidsplan (V&G) en het veilig uitvoeren hiervan. Geonius heeft naast het V&G-plan ook voor elke locatie een bereikbaarheidskaart gemaakt met daarop alle specifieke risico’s en gebiedsinformatie. Zo zijn de risico’s en betreffende maatregelen voor alle veldmedewerkers op locatie inzichtelijk.
Samenwerking met onderaannemers
Voor dit project werken we samen met vaste partners SGS, TerraCarta, Armaex en Traffic&More. SGS doet onderzoek naar asbest en zware metalen/chroom/PAK. Door TerraCarta zijn met de hand proefsleuven gegraven om kabels en leidingen in kaart te brengen. Armaex verzorgt het onderzoek naar niet gesprongen explosieven. Alle verkeersmaatregelen zijn verzorgd door Traffic&More.
Na het uitvoeren van alle veldwerkzaamheden stellen we adviesrapportages op. De resultaten worden door Rijkswaterstaat in de tenderfase verstrekt aan de aannemers ten behoeve van de realisatiefase van de geluidsschermen.