De voornaamste reden voor de aanleg van de rotonde is dat deze een veiligere verkeerssituatie creëert op de kruising. Met de komst van de rotonde wordt ook het openbare gebied heringericht. Op de Zeegsingel en ter hoogte van de trottoirs vindt herprofilering van de verhardingen plaats. Er wordt ook meer openbaar groen aangelegd. Daarnaast worden de rotonde en delen van de Koppelstraat en de Sint Laurentiuslaan opnieuw geasfalteerd. Als gevolg van de asfaltering wordt ondergronds ook meteen een nieuwe rioleringsstreng aangelegd.
De rol van Geonius
Onze afdeling Milieu heeft diverse conditionerende onderzoeken uitgevoerd in de voorbereidingsfase van dit project. Om een goed inzicht in het gebied te krijgen is eerst historisch onderzoek verricht. Vervolgens is een aantal aspecten op de locatie onderzocht. Zo is gekeken of het asfalt teerhoudend is en wat de hergebruiksmogelijkheden van de funderingen zijn. Daarnaast is de milieuhygiënische kwaliteit van de bodem geanalyseerd en de hergebruiksmogelijkheden van de vrijkomende grond.
Het asfaltonderzoek is in samenwerking met Infra Advies Twente uitgevoerd. De kruising is in het verleden al meermalen gewijzigd. Hierdoor is de opbouw van de asfaltconstructie heel divers en plaatselijk ook erg dik. Daardoor was het een uitdaging om hier een zo efficiënt mogelijk analyseplan bij op te stellen. Het asfalt van de rijbanen en op de kruising bleken niet teerhoudend te zijn. Dit betekent dat het asfalt in hetzelfde werk of elders hergebruikt mag worden.
Bodemonderzoek
Daarnaast is de milieuhygiënische kwaliteit van de bodem bestudeerd om te kijken of wel of geen sprake is van bodemverontreiniging. De hergebruiksmogelijkheden van de vrijkomende grond zijn ook onderzocht. Voor de veiligheid is vastgesteld welke veiligheidsmaatregelen gelden conform de CROW400 bij de herinrichting van het gebied. Dit is een richtlijn die voorschrijft hoe men op een zo veilig mogelijke manier kan werken met een (eventueel) verontreinigde bodem. In het bodemkwaliteitsonderzoek zijn alle mogelijke vrijkomende materialen geïdentificeerd en de kwaliteit ervan bepaald. Het risico op verrassingen tijdens de uitvoering van de werkzaamheden is op deze manier zo laag mogelijk.
Het asfalt-, funderings- en bodemonderzoek van de rijbanen is in de nacht uitgevoerd. Het openbaar vervoer moest namelijk doorgang vinden en had geen uitwijkmogelijkheid. Door ’s nachts te werken hebben de bussen geen hinder van de werkzaamheden ondervonden.
Conclusie
Geconcludeerd is dat de kwaliteit van de onderzochte verharding (het asfalt), de wegfunderingen en de bodem (grond en grondwater) geen belemmeringen opleveren voor de geplande werkzaamheden of voor het hergebruik van vrijkomende materialen. Het rapport van ons onderzoek diende als input voor het bestek waarop aannemers op dit werk konden inschrijven.
▲
Neem contact op: +31 88 130 06 00
Contact | Werken bij |
Projecten / Conditionerende onderzoeken rotonde Arnhem
Arnhem, Gelderland
Conditionerende onderzoeken rotonde Arnhem
Door de gemeente Arnhem wordt de kruising tussen de Koppelstraat en de Zeegsingel aangepakt en vervangen voor een rotonde. Ons werkveld Milieu is betrokken in de voorbereidende fase van het project om conditionerende onderzoeken uit te voeren.
Project in het kort
Werkzaamheden:
asfaltonderzoek funderingsonderzoek historisch onderzoek milieukundig bodemonderzoek (grond en grondwater) veldonderzoek advies veiligheid opleveren adviesrapport
Opdrachtgever:
Gemeente Arnhem
Doorlooptijd:
April 2021 - Mei 2021
Betrokken werkvelden:
Milieu