Het idee voor de route ontstond in 2013 toen werd gekeken naar een nieuwe invulling voor het oude mijnspoortraject. Na een open oproep voor ideeën voor dit gebied bleek er behoefte te zijn aan fietsmogelijkheden in de regio. Vervolgens is in samenwerking met IBA parkstad, Provincie Limburg en de Parkstadgemeenten het idee voor de Leisure Lane ontstaan.
De route
Het recreatieve pad van 33 km lang loopt door de gemeenten Beekdaelen, Heerlen, Brunssum, Landgraaf, Kerkrade en Simpelveld. Langs de route worden botanische bermen aangelegd die passen bij de aanwezige natuur in dat gebied. De materiaalkeuze voor de weg is asfalt en onderscheidt zich qua kleur van andere paden. Het pad is een zogenaamde shared space voor fietsers en wandelaars. Er komt dan ook geen afscheiding op het wegdek tussen fiets- en voetpad, maar kan door beiden groepen gebruikt worden.
De rol van Geonius
In het voortraject is onze afdeling Landmeetkunde betrokken in het project voor het aanbrengen van de landmeetkundige grondslag en voor het uitvoeren van de Digitale Terreinmeting (DTM).
De meetkundige grondslag is aangebracht doormiddel van meetspijkers. Deze meetspijkers zijn in richting bekend gemaakt met GPS (X en Y). De hoogte (Z) van de grondslagpunten zijn bepaald doormiddel van een waterpassing ten opzichte van NAP-bouten van Rijkswaterstaat. Nadat de meetkundige grondslag is aangebracht is de situatie in 3D ingewonnen met een total station (TS). Dit is een meetinstrument die de coördinaten opslaat en in 3D kan vastleggen. De metingen zijn verwerkt en als eindproduct is er een digitale DWG-tekening opgesteld met de ingemeten objecten en lijnen. Deze landmeetkundige inwinning vormt het uitgangspunt voor het eerste ontwerp van Leisure Lane.
In september 2021 is onze afdeling Infra aan de slag gegaan om het schetsontwerp van de Parkstadgemeenten uit te werken naar een definitief ontwerp (DO) in 3D. In het schetsontwerp was de route voor de Leisure Lane grotendeels al bepaald. De Leisure Lane bleek tijdens de uitwerking van het DO niet overal inpasbaar en is daarom in sommige delen aangepast. In het ontwerp wordt onder andere rekening gehouden met ecologische aspecten zoals de aanwezige natuur en dieren in de omgeving. Een ander belangrijk punt is veiligheid, omdat het pad bij Simpelveld deels langs het spoor loopt.
Na het uitwerken van het DO gaat de afdeling Infra in maart 2022 aan de slag met het uitvoeringsontwerp (UO). In het UO wordt onder andere meer in detail gekeken naar de omgevingsfactoren en omstandigheden in het gebied. De wateroverlast in juli 2021 in Limburg is bijvoorbeeld een gebeurtenis om bedachtzaam op te zijn. De bodem heeft in sommige gebieden veel te verduren gehad. In het UO worden de details voor de materialisatie van de verhardingen nog uitgewerkt. Daarnaast wordt in het UO naar de afwatering van de Leisure Lane gekeken. Overlast bij hevige regenval moet worden voorkomen.
De afdeling Geotechniek voert vervolgens het geotechnisch grondonderzoek uit voor de geplande fietsbruggen. Het onderzoek omvat het uitvoeren van sonderingen, boringen en laboratoriumonderzoek. Op basis van deze resultaten gaat de opdrachtgever de fundering verder ontwerpen. Geonius is daarmee tot eind 2022 bij dit project betrokken.