Door de aanwezigheid van veengrond in het gebied van Gorinchem is de bodem kwetsbaar. Door de broze bodem is er bij het spoorviaduct een verzakking opgetreden. Herstelwerkzaamheden in de vorm van een tijdelijke ondersteuning werden met spoed door ProRail in gang gezet. De fysieke herstelwerkzaamheden stonden eind 2020 gepland. In een buitendienststelling van het spoor is het dek iets opgehoogd om de ondersteuningsconstructie te plaatsen onder het viaduct langs de A15.
De rol van Geonius
In het voortraject hebben onze landmeters een Primaire Meetkundige Grondslag (PMG) aangebracht als basis voor het civiele project. Tijdens de realisatiefase hebben wij de voorbereidingen, maatvoering en uitzetwerkzaamheden verzorgd waarbij de palen en de ondersteuningsconstructie zijn uitgezet.
Vervolgens hebben onze collega's van Landmeetkunde de tijdelijke constructie en een deel van het spoorviaduct gescand met behulp van een 3d scanner om de aangebrachte situatie in kaart te brengen. Als basis voor de volgende engineering zijn de verkregen scandata in 3D gemodelleerd. Om de stabiliteit van de tijdelijke ondersteuning te controleren, heeft Geonius een monitoring opgezet. Het spoorviaduct wordt op dit moment nog steeds nauwlettend gemonitord.
▲
Neem contact op: +31 88 130 06 00
Contact | Werken bij |
Meer weten?
Projecten / Geodetische werkzaamheden herstel spoorviaduc...
Gorinchem, Zuid-Holland
Geodetische werkzaamheden herstel spoorviaduct A15
In opdracht van ProRail is ons werkveld Landmeetkunde betrokken bij herstelwerkzaamheden van een spoorviaduct aan de Valkeniersweg te Gorinchem. Hierbij heeft Geonius diverse geodetische werkzaamheden verricht in zowel het voortraject als de realisatiefase.
Project in het kort
Werkzaamheden:
Maatvoering en uitzetwerkzaamheden Primaire Meetkundige Grondslag (PMG) monitoring 3D scannen 3D modelleren
Opdrachtgever:
ProRail
Doorlooptijd:
December 2020 - Heden
Betrokken werkvelden:
Landmeetkunde