Door de herinrichting van het knooppunt is de doorstroom van het verkeer verbeterd en daarmee ook de veiligheid van het kruispunt. Er is constructief asfaltonderhoud gepleegd en er zijn nieuwe verkeerslichten geplaatst. Er is ten opzichte van de oude situatie een extra opstelbaan vanuit Geleen naar de A76 HRR richting Heerlen ingepast. Om deze extra baan in te kunnen passen is ook toerit west A76 aansluiting Geleen richting Heerlen verbreed met een extra rijstrook. Op verzoek van Rijkswaterstaat is er langs de toerit een vluchtstrook aangelegd over de gehele lengte.
De rol van Geonius
Voor dit project zijn de afdelingen Wegen, Geodesie en Water aan de slag gegaan.
Wegen
Onze afdeling Wegen heeft zich ontfermd over het ontwerp. Het Definitieve Ontwerp (DO) is uitgewerkt tot een Uitvoeringsontwerp (UO). In het UO is het DO getoetst. Vervolgens zijn tekeningen van het werk gemaakt op een gedetailleerde schaal, waarbij enkele correcties en optimalisaties zijn uitgevoerd. Er zijn detailtekeningen gemaakt van onderdelen van het werk waarin ook de materialisatie is bepaald. Daarnaast is een ontwerpverantwoording geschreven met een uitgebreide toelichting van de ontwerpkeuzes. De detaillering die door Geonius is uitgevoerd bestaat met name uit geometrie, verhardingsopbouw, bebakening en markering, waterhuishouding en bermbeveiliging.
Het ontwerp is getoetst door een onafhankelijke auditor (VVA-audit). Als reactie daarop is een reactienota opgesteld als bijlage van de ontwerpnota.
Geodesie
Onze afdeling Geodesie heeft voor dit project de maatvoeringswerkzaamheden op zich genomen. Hiervoor hebben onze maatvoerders het ontwerp van de afdeling Wegen gebruikt. Voor de toerit zijn op basis van het ontwerp modellen gebouwd, waarmee de aanleg van de toerit deels met behulp van GPS machinebesturing en deels met het uitzetten van coördinaten gerealiseerd kon worden. De kruising met de opstelvakken is aan de hand van de tekeningen en een inmeting van de bestaande situatie gebouwd.
Het gerealiseerde werk is vervolgens ingemeten en verwerkt in as built tekeningen. Daarnaast is voor Rijkswaterstaat een 3D Digitaal Topografisch Bestand (DTB) opgesteld. Het DTB dient als basis voor diverse werkprocessen, van beheer en onderhoud tot onderzoek en begrotingen.
De werkzaamheden zijn uitgevoerd in opdracht van Strukton Civiel Zuid B.V. In de planfase van dit project heeft Geonius ook rechtstreeks werkzaamheden uitgevoerd voor opdrachtgever Rijkswaterstaat Zuid-Nederland: er is een variantenstudie gedaan voor de inrichting van de tweede rijstrook bij de toerit.