Het stuk snelweg van de A27 wordt breder gemaakt met rijstroken of spitsstroken. Niet alleen voor de gebruikers van de A27 is deze ontwikkeling gunstig, ook de omgeving heeft er baat bij. Dankzij de aanpassingen vermindert het sluipverkeer, krijgt de economie een boost en verbetert de leefbaarheid in de regio. Nog een bijkomend voordeel: doordat knooppunt Hooipolder ook onderhanden genomen wordt, wordt de doorstroom van het verkeer op de A59 ook verbeterd. Daarnaast wordt er ook gewerkt aan vier grote bruggen op dit traject die gerenoveerd, verbreed of vervangen worden.
De rol van Geonius
Arcadis heeft in overleg met Rijkswaterstaat de onderzoeksopzet bepaald. Geonius is ingeschakeld om een bodemonderzoek gericht op PFAS uit te voeren. De overige parameters zijn al eerder door derden in een verkennend bodemonderzoek onderzocht. PFAS was destijds als verontreinigende stof nog niet in beeld.
Onze divisie milieu is onder andere gespecialiseerd in milieutechnisch bodemonderzoek waarmee door verschillende onderzoeksmethoden informatie verzameld wordt over de kwaliteit en opbouw van de bodem. Hierbij is het tegenwoordig verplicht om onderzoek uit te voeren naar de stofgroep PFAS. Voor dit project hebben onze collega's van milieu onderzoek gedaan waarbij de milieuhygiënische kwaliteit wat betreft PFAS in de bodem en landbodem vastgesteld is. Bij enkele uitschieters is een aanvullend onderzoek gedaan.
Behalve de landbodem ter plaatse van de te verbreden snelweg, was ook onderzoek in aangrenzende watergangen nodig. Onder de bruggen over de vier grote vaarwegen is een waterbodemonderzoek uitgevoerd. Hiervoor is Sialtech ingehuurd om de werkzaamheden met een machinale boorstelling op een werkschip uit te voeren.
Kijk voor meer informatie en de voortgang van dit project op de website van Rijkswaterstaat.
*de header foto is verkregen via de projectwebsite