De VAL-logistieke bedrijven worden gebundeld op het Logistiek Park Moerdijk (LPM), gelegen op de kruising van de A16 en A17. Deze locatie ligt op de weg tussen Rotterdam en Antwerpen en is goed bereikbaar van alle kanten. Het LPM wordt een verzamelplaats voor alle grootschalige VAL-logistieke bedrijven groter dan 5 hectare en alle grootschalige VAL-logistieke bedrijven die havengerelateerd zijn, ongeacht hun omvang. Dankzij de haven van industriepark Moerdijk is diep vaarwater dichtbij.
Momenteel worden er voorbereidingen getroffen voor het bouwrijp maken van fase 1 van het LPM. Hiervoor wordt de aanwezige voorbelasting verplaatst, de waterhuishouding wordt tijdelijk aangepast om voorbelasting ter plaatse van de hoofdwatergang mogelijk te maken, en er wordt een groot gedeelte van de ringwatergang om het LPM heen aangelegd.
De rol van Geonius
Onze collega’s van Infra, Geotechniek, Water en Techniek en Innovatie werken mee aan dit project, waarbij Geonius betrokken is voor het uitwerken van een definitief ontwerp (DO), uitvoeringsontwerp (UO) en het bouwrijp maken van Fase 1.
Voor de start van het uitwerken van een DO is eerst een voorlopig ontwerp (VO) voor het hele LPM opgesteld. Naast het opstellen van het VO voor het hele LPM wordt het DO en UO voor Fase 1 opgesteld.
Geotechniek heeft een grondonderzoek uitgevoerd in de vorm van sonderingen, en een handboring inclusief monstername. Middels zeefanalyses op de grondmonsters is de doorlatendheid bepaald. De boring is vervolgens afgewerkt met een peilbuis om de hoogte van de grondwaterstand te monitoren en de kwaliteit van het grondwater te controleren.
Voor de advieswerkzaamheden is een ontwerp voor een tweetal stuwen met overlaatconstructies opgesteld. Deze waterkeringen zijn ontworpen middels toepassing van kunststof damwanden. Daarbij is tevens het optreden van onder- of achterloopsheid (piping) onderzocht.
BIM
Bij dit project wordt er ook gewerkt met een bouwinformatiemodel (BIM), waarin het ontwerp in 3D gevisualiseerd wordt (digital twin). Gedurende de voorbereiding worden er verschillende documenten gemaakt die gekoppeld worden aan het model. Zo wordt door middel van het 3D-model in één oogopslag duidelijk welke informatie, eigenschappen en documenten er beschikbaar zijn van het betreffende onderdeel.
Met alle informatie kan ook een duidelijk beeld van de nieuwe situatie geschetst worden, waardoor raakvlakken en conflicten vroegtijdig zichtbaar worden en verholpen kunnen worden. Daarnaast zorgt de visualisatie van het project ervoor dat betrokkenen, zoals omstanders, weten wat ze kunnen verwachten en hoe alles eruit komt te zien.