De nieuwe N18, een weg van zo’n 28 kilometer, wordt om de dorpen Eibergen en Haaksbergen aangelegd. Het grootste gedeelte van de nieuwe N18, van Groenlo naar Haaksbergen, wordt uitgevoerd als 2x1 configuratie met als kenmerk dat deze als zogenaamde “super two” wordt aangelegd. Dat is een term voor wegen met een rijstrook per richting, maar met hoge ontwerpeisen, gescheiden rijbanen, vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen. Het maakt dit type weg geschikt voor toekomstige verbredingen naar een 2x2 configuratie.
Het wegvak tussen Haaksbergen en Enschede wordt al wel als 2x2 stroomweg aangelegd, inclusief een nieuw te realiseren aansluiting op de A35 nabij de Grolschfabriek. Behalve de nieuwe weg worden ook 4 bruggen, 5 fietstunnels, 13 viaducten en 2,5 kilometer geluidsscherm gebouwd.
Kenmerkend aan de engineering van dit project is Bouwinformatiemodel (BIM) van hoog niveau in een gedetailleerd Infraworksmodel. Tevens zijn alle verkeersfaseringen ook in BIM uitgewerkt om een clashcontrole te kunnen uitvoeren en een snelle doorlooptijd te garanderen.
Rol van Geonius
Geonius is binnen het project onder andere verantwoordelijk voor de 3D-ontwerpen van het Definitief Ontwerp (DO) en later ook het Uitvoerings Ontwerp (UO). Deze modellen worden door de uitvoering gebruikt als input voor de machinebesturing voor het graven van het cunet, het aanbrengen van de fundering en overhoogte. Daarnaast zijn wij bezig geweest met de engineering van de faseringen in Civil 3D. Voor dit faseringsplan is er veelvuldig gebruik gemaakt van tijdelijke stalen hulpbruggen, zodat bouwverkeer de huidige kruisende N-wegen ongelijkvloers kan kruisen. Al deze faseringenstappen zijn uitgewerkt op UO-niveau. Daarbij zijn de raakvlakken met de verschillende disciplines afgestemd, om zo tot een integraal faseringsontwerp te komen.
Gehele ontwerp in Civil 3D
Normaal gesproken worden projecten van dit formaat ontworpen met MX Roads in combinatie met AutoCAD. Dit is echter een van de eerste projecten waar het gehele wegontwerp is gedaan met Civil 3D. Ook werd voor het eerst gebruik gemaakt van de Autodesk Vault als Data Managementsysteem. Dit zorgde samen voor een grote uitdaging en een hoop nieuwe inzichten.
Binnen het project werd gewerkt via de Scrum methodiek: sprintjes van 2 weken waarna de geproduceerde producten per ontwerpteam werden gepresenteerd aan de projectleiding en stakeholders. Hierdoor ontstond veel interactie met de klant en kon eventueel snel worden bijgestuurd.