De aanleg van de weg is een onderdeel van de bredere gebiedsopgave Grenscorridor N69. De Nieuwe verbinding N69 is een nieuw tracé van 8,6 km dat aansluit op de bestaande N69 die wordt gereconstrueerd. De bestaande knelpunten worden hierbij opgelost en er wordt groot onderhoud uitgevoerd aan de weg.
Ontwerpleiding GWW
Geonius is met de werkvelden Wegen, Geotechniek en Water al vanuit de tenderfase betrokken bij het ontwerp van de weg. Om een optimaal ontwerp te maken, worden de raakvlakken met de verschillende disciplines van het project afgestemd. De nieuwe weg doorkruist verschillende bestaande wegen, watergangen en het landschap. Om die reden is er veel samenwerking met architecten van kunstwerken, landschapsarchitecten, het waterschap, ecologen en het team van kabels en leidingen.
Wegen
Het nieuwe tracé krijgt twee aparte rijbanen die gescheiden zijn door een groene middenberm. Er wordt in het ontwerp rekening gehouden met het landschap, waar de nieuwe weg zo goed mogelijk in moet passen. Er vindt veel afstemming plaats met de landschapsarchitect van het project.
Water
Ook water is met de diverse waterlopen en beekdalen in het gebied, een belangrijk uitgangspunt. Er komen extra lange bruggen over de watergangen, zodat deze een brede zone hebben om buiten de oevers te treden bij hevige regenval. Onze adviseurs water stemmen het ontwerp af met Waterschap De Dommel.
Geotechniek en geodesie
Al in de tenderfase heeft Geonius geotechnisch onderzoek uitgevoerd naar de draagkracht van de ondergrond op een aantal plaatsen op het tracé. Ook tijdens de ontwerpfase van het project blijft een geotechnisch adviseur van Geonius betrokken.
De afdeling geodesie heeft in de eerste fase van het project de landmeetkundige grondslag, PMG, aangebracht. De maatvoeringswerkzaamheden voor hoofdzakelijk de kunstwerken tijdens de realisatiefase van het project liggen ook bij deze afdeling.
Planning
Geonius is door opdrachtgever Boskalis al betrokken in de tenderfase van september 2017 tot februari 2018. Na definitieve gunning is in januari 2019 gestart met het voorlopig ontwerp. Inmiddels is het definitieve ontwerp opgeleverd, waarna er tot medio van 2020 tijd is voor het uitvoeringsontwerp. Sinds januari 2020 staat de eerste paal in de grond en naar verwachting is de nieuwe verbinding eind 2021 gereed.