De onderzoeken moeten aantonen of de bomen in droogteperiodes inderdaad de oorzaak zijn van de wegschade. Naast het onderzoek naar de oorzaak van de schade, brengt Geonius ook een advies uit over welke maatregelen genomen kunnen worden om deze wegschade te voorkomen.
De rol van Geonius
Om een verband tussen de wegschade en de bestaande beplanting aan te tonen, is in eerste instantie een bureauonderzoek uitgevoerd. Hierbij is gekeken naar de bodemopbouw, grondwaterhuishouding, beplanting en wegopbouw.
Op basis van het bureauonderzoek is een verkennend onderzoek uitgevoerd, waarbij bovengenoemde aspecten in het veld zijn onderzocht. De bodemopbouw is door onze afdeling Geotechniek onderzocht. Hiervoor zijn sonderingen en boringen uitgevoerd. Ook is de grondwaterstand gemeten door het monitoren van peilbuizen. De afdeling Geodesie heeft de wegen in kaart gebracht door middel van het inmeten van dwarsprofielen.
Een van onze ecologen is bij dit project betrokken om de boomsoorten te inventariseren, de bewortelingswijze in kaart te brengen en schademechanismen als gevolg van de bomen te onderzoeken.
Op basis van de verkregen data is een analyse van mogelijke geotechnische en civieltechnische faalmechanismen opgesteld. Uit de resultaten kan worden gesteld dat de meest waarschijnlijke oorzaak van de lengtescheuren de boombeplanting en resulterende krimp is. Bomen zorgen voor bodemdaling ter hoogte van de weg welke bij verschilzettingen zorgt voor het ontstaan van lengtescheuren.
Er wordt nu gestreefd naar het duurzaam behouden van de bestaande boombeplanting en tegelijkertijd de garantie van een veilige en duurzame wegverharding. De afdeling infra zorgt voor het budgetteren van beheersmaatregelen voor het voorkomen van lengtescheuren in de toekomst.