Met dit project wordt er een zoetwaterverbinding gecreëerd om het zoete water vanuit het Hollands diep naar het westen van Brabant en delen van Zeeland te vervoeren als buffer tegen de indringing van zout. Dit is een van de belangrijkste doelen van het project. Het zoutwater is een risico voor verzilting in de landbouwgebieden. Om deze reden wordt dit project mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Provincie Noord-Brabant, Waterschap Brabantse Delta, Provincie Zeeland, Rijkswaterstaat en de gemeente Moerdijk.
Het nieuwe stuk haven wordt met duikers verbonden aan de beek “Mark” en het kanaal de Roode vaart. Hiervoor wordt er voor de verbinding Roode vaart onder de provinciale weg N285 een duiker toegepast en voor de verbinding Mark een lange kokerduiker.
Verfraaiing van het straatbeeld
Er wordt voor dit project een bak gegraven met aan weerszijden kademuren en damwanden tussen de straten Zuidhaven en Noordhaven. Hierin zal de Roode vaart stromen. Er komt meer ruimte voor groen, wegmeubilair en recreatie in het stadscentrum. Ook worden er over de haven voetgangersbruggen, fietsbruggen en een verkeersbrug geplaatst. Naast de haven worden de markt en het marktplein heringericht.
Naast het ontwerp van de bovengrondse infra is ook een nieuwe riolering ontworpen. Het oude gemengde rioolsysteem wordt vervangen door een gescheiden riolering met een vuilwaterafvoer (VWA) en hemelwaterafvoer (HWA). Een groot deel van het hemelwater dat in de Noord- en Zuidhaven op de verharding en daken valt, wordt afgevoerd via de spuwers in de Roode vaart. Wanneer het niet mogelijk is op deze manier hemelwater af te voeren, wordt een HWA-riool toegepast die eveneens het hemelwater loost in de Roode vaart. Dit geldt ook voor de HWA in de rest van het projectgebied.
De rol van Geonius
Onze divisie Infra heeft een 3D-model van de verharding en 2D-tekeningen van de situatie ondergronds en bovengronds aangeleverd. Bij het 3D-model is rekening gehouden met de bestaande bebouwing en de aansluiting op de kademuren. Voor de aansluiting op de kademuren zijn gegevens aangeleverd door het team Civiel van Rasenberg. Om te kijken of er geen clashes ontstaan met de riolering en kabel en leidingen, is er ook samengewerkt met Civiel.
Om te berekenen of het rioolsysteem en de afvoer van spuwers voldoen, is de hoeveelheid neerslag op de daken en de verharding berekend. Deze gegevens heeft Geonius gebruikt voor het ontwerp waarin rekening is gehouden met het aantal spuwers dat schoon regenwater loost in de Roode vaart.
De taken van Geonius zijn uitgevoerd in het definitief ontwerp en uitvoeringsontwerp. In maart 2019 is het ontwerpproces afgerond. In de uitvoeringsfase is er nog een aparte 3D-model met 2D-tekeningen opgezet om de overkluizing Zuid van het project uit te voeren.