BIM is een procesmethode die elke fase van het project integreert. Alle betrokken partijen worden op deze manier op de hoogte gehouden van actuele informatie en iedereen werkt met dezelfde plannen, tekeningen en informatie. Het gaat niet alleen om de juiste technische ondersteuning die BIM biedt, maar zorgt ook voor verregaande samenwerking tussen mensen: de kracht van BIM binnen de organisatie is het delen van informatie en samen tot een goed resultaat komen. Hierin staan de mens en samenwerking centraal.
Wensen en eisen formuleren
Door de gezamenlijke BIM Kickoff sessies / brainstorm sessies zijn de wensen en eisen van BESIX Infra op het gebied van BIM inzichtelijk gemaakt. Alle doelen zijn vastgelegd en toegepast op de case binnen de organisatie. Dit vormt ook de input voor de basisdocumenten BIM Leidraad, BIM Projectplan, BIM Uitvoeringsplan en de nodige BIM werkinstructies. Hierbij zal BIM Leidraad de handleiding vormen voor toekomstige BIM projecten en het BIM Projectplan wordt specifiek opgesteld per project. Het BIM Uitvoeringsplan bevat de standaard processen en BIM werkinstructies omvat uitgebreide technische werkinstructies voor de BIM coördinator en BIM modelleurs.
Systemen en processen koppelen
Ook een van de primaire doelstellingen is de opmaak van een ‘pilot’. Deze pilot bestaat uit het aan elkaar verbinden van systemen en processen die in het verleden niet verbonden waren. Dit wordt gedaan door de toepassing van een gebiedsinformatiemodel (integraal model), waarbij de verschillende aspectmodellen (wegenis, gebouwen, technische installaties, afwatering, ondergrondse infra, etc.) worden opgenomen in een centraal model.
Door de inpassing in de omgeving (open datasets) is dit ook een meerwaarde voor BESIX Infra. Denk bijvoorbeeld aan het communiceren tijdens de werkzaamheden (door het gebruik van het integraal model tijdens de werfvergaderingen / gesprekken met de architecten). Ook na de werkzaamheden kan het model een meerwaarde betekenen voor het beheer en onderhoud.