De tijdelijke nieuwe brug ontlast de oude brug niet alleen, het zorgt ook voor minder files en sluipverkeer. Dit heeft een vlotte en veilige doorstroming van het verkeer tot gevolg. De werkzaamheden zijn begin 2020 gestart en worden naar verwachting in 2022 afgerond. In opdracht van aannemersconsortium STIPT is Geonius geodesie bij dit project betrokken om geodetische werkzaamheden uit te voeren.
De rol van Geonius
Onze afdeling geodesie is sinds april 2020 betrokken bij dit project. De werkzaamheden van Geonius duren tot eind 2020. Er worden verschillende geodetische werkzaamheden uitgevoerd, waaronder het aanbrengen van primaire en secundaire grondslag (PMG en SMG) en meetwerkzaamheden voor de monitoring van kabels en leidingen.
Ook worden objecten als omliggende wegen, bruggen en gebouwen, gemonitord tijdens de werkzaamheden. Op deze objecten zijn meetpunten aangebracht. Door regelmatig metingen uit te voeren, wordt de invloed van de werkzaamheden op deze objecten inzichtelijk. Geonius voorziet ook in geodetische begeleiding van de uitvoerende werkzaamheden middels het uitzetten van de nodige punten.
Na het bouwen van de landhoofden en de pijlers voor de tijdelijk brug, wordt de stalen boogbrug geplaatst en nog twee prefab ligger dekken voor de zuidelijke aanbrug. De boogbrug wordt door Hollandia Infra op hun werf gebouwd en vervolgens over het water naar de bouwlocatie vervoerd. Daar zal hij door middel van invaren op zijn uiteindelijke positie worden gebracht. Vervolgens kan na het omzetten van de rijbaan richting Rotterdam het renoveren van de bestaande brug starten.
Meer informatie over dit project is te vinden op de website van Rijkswaterstaat.