De bruggen gelegen op de Nieuwezijds Voorburgwal en de 9 bruggen vanaf de Raadhuisstraat tot het Mercatorplein zijn in slechte staat en aan vervanging toe. De meer dan 100 jaar oude bruggen zijn in zeer slechte staat als gevolg van zwaardere voertuigen en meer verkeer in de Amsterdamse binnenstad.
Om de 9 bruggen inclusief tussenliggende trajecten toekomstbestendig te maken, worden deze volledig vernieuwd op basis van traditionele materialen en technieken. De monumentale buitenkant wordt gerestaureerd, zodat het karakteristieke aanzicht hetzelfde blijft. Voor de tussenliggende trajecten vindt herinrichting plaats om meer ruimte te creëren voor fietsers, voetgangers en trams.*
De rol van Geonius
Onze afdeling Landmeetkunde brengt de huidige situatie van het volledige traject inclusief de 9 tussenliggende bruggen in kaart. Dit traject is ruim drie kilometer lang en gelegen in het hart van Amsterdam. Om zo flexibel mogelijk te zijn in een steeds veranderende omgeving door onder andere de aanwezige verkeerdrukte, is uiteindelijk gekozen om het volledige traject statisch 3D te scannen. Hierbij staat de 3D-scanner op een statief. De gescande resultaten worden vervolgens weergegeven in een zogenoemde puntenwolk, waarin alle meetpunten staan weergegeven. De gewenste nauwkeurigheid van de puntenwolk tussen de onderzijde van de bruggen en het maaiveld, is beslissend geweest voor de keuze om statisch 3D te scannen.
De 3D scans
Om het volledige traject van de Oranje Loper in kaart te brengen zijn uiteindelijk 1352 scanopstellingen gedaan, waarvan er 14 dagen op het maaiveld en 5 dagen op het water is gescand. Voor de scans vanop het water is gebruik gemaakt van onze survey boot. Deze boot is ingezet als vervoermiddel om door de grachten van brug naar brug te varen. Onder iedere brug is telkens een steun bevestigd waarop de 3D scanner is gemonteerd om vervolgens de onderzijde van de bruggen te kunnen scannen.
De resultaten uit de puntenwolk zijn gekoppeld aan het Rijksdriehoekstelsel (RD). Dit is het nationale coördinatensysteem, om de geografische aanduiding te genereren. De gemeten hoogtes zijn gekoppeld aan het NAP (Normaal Amsterdams Peil) waaraan hoogtemetingen worden gerelateerd.
3D lijnentekening en orthofoto’s
Om bruikbare data te kunnen leveren aan het Bouwteam Bruggen en Straten, is het traject ook in een 3D lijnentekening opgeleverd. De 3D lijnentekening is opgewerkt vanuit de puntenwolk en bevat o.a. verhardingslijnen, straatmeubilair, markeringen en belijningen, putten en gevellijnen. Dit wordt gebruikt bij de verdere uitwerking van de ontwerpen.
Daarnaast zijn er voor de restauratiearchitecten orthofoto’s en aanzichten van de landhoofden en pijlers aangeleverd. Een orthofoto is een foto waarop systematische vervormingen zijn gecorrigeerd. De aanzichten zijn gegenereerd uit de puntenwolk en bevatten een lijnenspel van de natuurstenen blokken. De natuurstenen blokken zijn driedimensionaal uitgetekend en vervolgens als een vlakke tekening uitgewerkt om de definitieve werkzaamheden vast te stellen.
*informatie verkregen via de website van gemeente Amsterdam