Het spoortalud blijkt over een lengte van 1,4 kilometer op diverse plaatsen verzakt. Het talud is opgebouwd uit het lichte ophoogmateriaal EPS, ook wel piepschuim genoemd. ProRail verdenkt het inklinken van de diepere ondergrond en de mogelijke holle ruimten tussen de EPS blokken als reden achter de zichtbare verzakkingen. Ook het ontstaan van gaten rondom de nooduitgangen van én boven op het talud lijkt het gevolg hiervan. Om ongelukken te voorkomen moet het talud volledig hersteld.
De rol van Geonius
Onze afdeling Geotechniek voert geotechnisch onderzoek naar de ondergrond uit. Het onderzoek bestaat uit het uitvoeren van drie reguliere sonderingen en vijf camerasonderingen. Met de reguliere sonderingen wordt de draagkracht van het talud onderzocht. Daarnaast wordt ook de natuurlijke grondslag boven en onder het EPS geïdentificeerd.
Camerasondering
Bij een camerasondering is een camera ingebouwd in een sondeerconus. Deze sondeerconus wordt vervolgens in de grond weggedrukt. De cameraconus filmt in HD 1 bij 1 centimeter welke in de video wordt uitvergroot. Zo kan meer inzicht worden verkregen in de aanwezigheid van holle ruimtes tussen de EPS blokken en tussen de onderkant van het EPS en de werkvloer daaronder.
Op basis van deze resultaten wil ProRail de oorzaak van de verzakking en gaten in het talud achterhalen en gericht een herstelplan voor het talud opstellen.
Innovatieve oplossing
Het toepassen van een camera in een sondeerconus is een unieke en mooie innovatie die in Nederland nog vrij weinig op deze manier wordt uitgevoerd. Met de cameraconus is het mogelijk om live foto- en filmopnames te maken van de bodemstructuur. Hiermee worden alle overgangen van de verschillende bodemlagen realistisch en gedetailleerd in beeld gebracht. Denk aan klei, zand, veen, water en mogelijk ook verontreinigingen in de bodem. De beelden kunnen direct worden bekeken tijdens de sondering. Vervolgens worden de foto- en filmbeelden vastgelegd waardoor ze ook op de computer terug te kijken zijn.
▲
Neem contact op: +31 88 130 06 00
Contact | Werken bij |
Meer weten?
Projecten / Geotechnisch onderzoek met camerasonderingen ...
Barendrecht, Zuid-Holland
Geotechnisch onderzoek met camerasonderingen voor herstel spoortalud Barendrecht
Het westelijk spoortalud ter hoogte van station Barendrecht is op verschillende plekken verzakt. Als partner van ProRail is Geonius gevraagd geotechnisch onderzoek uit te voeren naar de ondergrond middels reguliere sonderingen en camerasonderingen.
Project in het kort
Werkzaamheden:
Sonderingen Camerasonderingen Geotechnisch onderzoek
Opdrachtgever:
ProRail
Doorlooptijd:
Maart 2021 - December 2021
Betrokken werkvelden:
Geotechniek